Odhalená pravda o spirulině: Staří Aztékové o tom celou dobu věděli

Podle Organizace spojených národů (OSN) patří spirulina mezi potraviny budoucnosti. Když se podíváte na látky, které obsahuje, nebudete překvapeni, proč je tomu tak.

Spirulina má tak vysokou výživní hodnotu, že se dnes právem považuje za jednu z nejvýživnějších potravin a řadí se mezi tzv. „superpotraviny“. Používá se jako přísada do běžných jídel, ale i samostatně jako lék.

Mnoho expertů na výživu už potvrdilo, že spirulina našemu tělu poskytuje optimální hladinu výživních látek, energie a podporuje celkového zdraví. A přitom obsahuje jen velmi málo kalorií, a dokonce neobsahuje žádné transmastné kyseliny.

Tato potravina je ideální nejen pro lidi, kteří mají zájem začít se zdravě stravovat, ale i těch, kteří chtějí dosáhnout své vytoužené váhy.

I přesto, že bylo provedeno několik vědeckých studií o spirulině, veřejnost má zatím o této potravině poměrně málo informací.

V tomto článku se dozvíte, co všechno jste nemuseli zaregistrovat o spirulině.

15 tajemství o spirulině

1. Existuje 35 různých druhů spiruliny a ne všechny z nich mají stejné účinky. Spirulina maxima má v porovnání se spirulinou platensis nižší výživovou hodnotu, zejména co se týče obsahu lipidů.

Druhý typ spiruliny zas obsahuje více kyseliny linolové a méně kyseliny palmitové.

2. Spirulina se řadí mezi sinice, nikoli rostliny. Mnoho lidí ji zaměňuje s řasou kvůli její modrozelené barvě, ale jedná se o typ bakterie.

3. Lidé žijící na jiných kontinentech používají spirulinu už celá staletí. Například už dávní Aztékové znali spirulinu pod názvem Tecuitlatl a užívali ji pět tisíciletí.

Africký kmen Kanembu  z okolí Čadského jezera konzumuje a používá spirulinu (neboli „dihe“ jak ji tento kmen nazývá) již více než tisíc let.

4. Mluvíme o potravině s nejvyšším obsahem bílkovin. Některé druhy spiruliny obsahují asi 71 % bílkovin. Sójová mouka obsahuje pouze 35 % bílkovin.

5. Spirulina je velmi odolná a přežije téměř v jakémkoliv prostředí. Na její výživovou hodnotu má výrazní vliv prostředí, ze kterého čerpá všechny látky.

6. Je třeba připomenout, že tato superpotravina obsahuje komplexní bílkoviny. Obsahuje 18 druhů aminokyselin, včetně osmi esenciálních.

7. Bílkoviny získané ze spiruliny jsou lehce stravitelné, protože buněčný obsah spiruliny na rozdíl od chlorelly je zbavený celulózových stěn.

8. Několik studií ukázalo, že spirulina je také výborným zdrojem vitamínu B12. Ještě zajímavější je, že druhý nejlepší zdroj – syrová hovězí játra mají 3 až 6krát méně vitamínu B12.

9. Rovněž to platí v případě železa. Spirulina obsahuje mnohem více železa než jiné potraviny, které jsou tím známe, jako například celozrnné cereálie či čerstvý špenát.

Spirulina obsahuje až 50krát více železa než špenát a přibližně 2krát více železa než celozrnné cereálie.

10. Mnozí sportovci užívají spirulinu na denní bázi, protože podávají lepší výkon. Špičkoví atleti užívají alespoň 30 gramů spiruliny denně.

11. Tato superpotravina je navíc skvělým zdrojem kyseliny linolové (omega 6 mastné kyseliny), hned po mateřském mléce a některých rostlinných olejích, jako jsou brutnákový, pupalkový, konopný a jiné.

12. I přesto, že mrkev se považuje za nejlepší zdroj betakarotenu, ukázalo se, že spirulina dosahuje mnohem lepších výsledků, když se jedná o zlepšení zraku.

13. Spirulina nevyžaduje téměř žádnou vodu.

Na 1 kg spirulinového proteinu se spotřebují pouze 2 % objemu vody, který je zapotřebí pro výrobu 1 kg hovězího proteinu.

Díky tomu je spirulina moc šetrná k životnímu prostředí.

14. Spirulina slouží jako ochrana před UV zářením.

Obsahuje dostatek modrého pigmentu na vytvoření přírozené ochrany před slunečním zářením. Pokud máte citlivou pokožku, měli byste ji smíchat se stejným množstvím čistého kokosového oleje.

15. Spirulina funguje jako léčivo a umí podpořit náš imunitní systém. Nedávné výzkumy ukázaly, že má příznivé účinky při léčbě rakoviny a HIV.

Indikace

Díky všem výše zmíněným faktům tato potravina zlepšuje vaše celkové zdraví – má příznivé účinky na imunitní systém, podporuje detoxikaci, odstraňuje překyselení organismu a zlepšuje sexuální život.

Zde je již seznam onemocnění, kterým spirulina předchází:

rakovina

kardiovaskulární onemocnění

vysoký krevní tlak (hypertenze)

snížení hladiny špatného LDL cholesterolu v krvi

cukrovka typu 2

onemocnění jater – cirhóza a ztukovatění jater

detoxikace a regenerace jater

kvasinkové infekce

poruchy výživy

chudokrevnost (anémie)

úleva od příznaků sezónní alergické rýmy, kýchaní a ucpání nosu

nedostatek vitamínů A, B12 a další

nedostatek železa

nedostatek GLA (kyselina gama-linolenová)

ženské potíže – problémy s menstruací, bolestivá menstruace

posílení a podpora oslabené imunity

snížení symptomů při revmatoidní artritidě

snížení bolesti kloubů a kostí

autoimunitní onemocnění

Kde koupit kvalitní spirulinu

Na základě vlastních zkušeností můžeme říci, že jedna z nejkvalitnějších spirulin na světě pochází z Kostariky, kde se pěstuje ve vysoce alkalickém (zásaditém) prostředí vulkanické vody bohaté na minerální látky.

Následný šetrný způsob sušení při nízkých teplotách zachovává všechny její nutriční hodnoty (většina spirulin z ostatních zemí využívá metodu sušení mrazem, čímž dochází k degradaci jejich výživových hodnot).

V Česku ji v omezeném množství seženete jedině v našem e-shopu.

Běžnou spirulinu (obvykle z Havaje, Indie nebo Číny) sice najdete i v jiných obchodech, ale jedná se o poměrně nekvalitní a masově vyráběné produkty, jejichž účinky jsou zanedbatelné, pokud vůbec nějaké.

Závěr

Zařaděním spiruliny do svého každodenního jídelníčku umíte nakopnout své tělo tak, že se samo zregeneruje a dosáhne optimálního zdraví.

Přidejte jednu polévkovou lžíci spiruliny do smoothie, salátu nebo si připravte domácí proteinové tyčinky. Fantazii se meze nekladou.

Tato potravina může změnit váš život. A to doslovně.

Zdroje: Mind Body Green, What The UN says about Spirulina, The Nutritional Aspects Of Spirulina, International Scientific References, Spirulina: The Beneficial Algae

Komentáře

Napište komentář